اخبار ترند اخبار ترند .

اخبار ترند

احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش؛ تهدید ورزشکاران در حضور همسر یا پدرشان

«مسعود پزشکیان»، یکشنبه ۲۱مرداد۱۴۰۳، از لیست وزرای پیشنهادی خود برای دولتش به مجلس شورای اسلامی، رونمایی کرد.

در لیست ۱۹ نفره‌ای که برای وزارتخانه‌های دولت جدید جمهوری اسلامی معرفی شده‌اند، نام تغییریافته یک سردار سابق سپاه پاسداران و فرمانده پیشین لشکر «محمد رسول‌الله»، به‌عنوان دانلود برنامه ایس بت وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به چشم می‌خورد؛ «احمد دنیامالی»، رییس پیشین فدراسیون قایقرانی، عضو سابق شورای شهر تهران، رییس پیشین سازمان بنادر و کشتیرانی کشور و البته رییس اسبق هیات‌مدیره باشگاه ملوان.

احمد دنیامالی، از نزدیکترین مدیران به «محمدباقر قالیباف» در دوران حضورش در شورای شهر تهران بود که نقشی کلیدی در تغییر رای برخی از اعضای شورای شهر به سود محمدباقر قالیباف، جهت رسیدن دوباره او به شهرداری تهران را داشت.

طبق اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر»، احمد دنیامالی در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ خورشیدی و با برنامه‌ریزی دو فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران، به‌عنوان یک فرمانده مستعفی از سپاه و در جهت کنترل موج خروج ورزشکاران و قایقران‌های ملی‌پوش از کشور وارد فدراسیون قایقرانی شد.

گفته می‌شود فضای فدراسیون قایقرانی ایران تا بیش از دو سال، توام با ارعاب، تهدید، معرفی ورزشکاران و مربیان به نهادهای امنیتی و جلوگیری از خروج زنان قایقران از کشور بود.

***

فدراسیون قایقرانی چرا برای سپاه مهم شد؟
اگر در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ خورشیدی تا اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، اخبار مرتبط با ورزش و ورزشکاران ایران را پیگیری می‌کردید، متوجه یک اتفاق غریب می‌شدید؛ موج مهاجرت غیرقابل مهار ورزشکاران و قهرمانان قایقرانی.

این موج به‌حدی سرعت گرفته بود که میان جامعه رسانه‌ای ورزش ایران، اصطلاحی وجود داشت؛ «تیم‌های قایقرانی کامل می‌روند، اما هرگز کامل برنمی‌گردند.»

سپاه پاسداران سال ۱۳۸۲ تصمیم به بررسی چرایی مهاجرت غیرقابل مهار ورزشکاران این رشته ورزشی می‌گیرد. سردار «مرتضی قربانی»، از فرماندهان لشکرهای استراتژیک سپاه پاسداران، ماموریت بررسی این پرونده را در دست گرفت و در نخستین اقدام، دو جلسه محرمانه از سوی نمایندگان این سردار با «مصطفی هاشمی‌طبا»، رییس پیشین و «محسن مهرعلیزاده»، رییس وقت سازمان تربیت بدنی برگزار می‌شود.

توضیحات ارائه شده از سوی این دو مقام اما برای نمایندگان سپاه پاسداران کافی به نظر نمی‌رسید.

در فاصله‌ای کوتاه، همین جلسه در دفتر ریاست‌جمهوری «محمد خاتمی» برگزار می‌شود. همان روز دستورالعملی از دفتر محمد خاتمی به محسن مهرعلیزاده، رییس وقت سازمان تربیت بدنی ابلاغ می‌شود مبنی‌بر اینکه هرگونه تصمیمی از سوی سپاه برای مهار موج مهاجرت قایقران‌ها و کنترل فدراسیون قایقرانی اخذ شد، باید عینا اجرا شود.

تابستان سال ۱۳۸۲ با تصمیم سردار مرتضی قربانی که در دولت نخست محمد خاتمی، به‌عنوان «مشاور رییس‌جمهور در امور ایثارگران» در دولت حضور داشت، یک مدیر ناشناخته به‌عنوان سرپرست فدراسیون قایقرانی معرفی می‌شود؛ احمد دنیامالی‌زاده.

مجوز خروج به شرط حضور با خانواده در دفتر دنیامالی
نامش «احمد دنیامالی‌زاده» بود. سردار سپاه پاسداران که از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی، خودش را بازخرید کرد. سال ۱۳۹۱، یعنی یک سال پیش از انتخابات شورای شهر تهران، پسوند «زاده» را از نام‌ خانوادگی‌ خود حذف می‌کند.

ورود احمد دنیامالی به دنیای قایقرانی، با یک برنامه‌ریزی قدم‌به‌قدم انجام شده بود. سپاه پاسداران می‌خواست کنترل فضای این فدراسیون ورزشی را در دست بگیرد، اما نمی‌خواست یکی از فرماندهان این یگان نظامی را وارد فدراسیون ورزشی کند.

در همان سال‌ها، دولت محمد خاتمی و سپاه پاسداران، از حضور اولیه مدیران نظامی و سپاهی مانند سردار «اکبر غمخوار» و سردار «مصطفی آجرلو» در بدنه باشگاه‌های ایران تجربیات خوشایندی نداشتند.

پس با یک نیروی امین، اطلاعاتی و البته کنارکشیده وارد عمل شد. خود احمد دنیامالی در خاطرات شفاهی‌ خود بارها و به‌کرات از سردار مرتضی قربانی به‌عنوان «ناجی زندگی‌اش پس از جنگ و استعفا از سپاه» نام برده است.

احمد دنیامالی ابتدا به‌عنوان سرپرست وارد فدراسیون می‌شود و سال ۱۳۸۳ با انتخاباتی مهندسی شده، به ریاست فدراسیون قایقرانی ایران می‌رسد.

گفته می‌شود که فضای فدراسیون قایقرانی ایران در ماه‌های نخست حضور احمد دنیامالی، فضایی به‌شدت امنیتی، همراه با اخراج‌های گسترده ملی‌پوش‌ها و معرفی برخی از آن‌ها به دستگاه‌های اطلاعاتی بود.

یکی از ملی‌پوش‌های سابق قایقرانی ایران به «ایران‌وایر» گفته است: «دنیامالی، خروج زنان قایقران را به‌صورت کامل ممنوع کرد. برای مردهای قایقران و حتی مربیان قایقرانی هم فقط یک شرط داشت؛ اگر مجرد هستی با پدرت و اگر متاهلی، با همسرت باید به دفتر من بیایی.»

این ملی‌پوش سابق قایقرانی که به‌دلیل حضورش در ایران و برای حفظ امنیت او، نامش نزد ایران وایر محفوظ است، می‌گوید که او برای گرفتن مجوز خروج از کشور، با همسر جوانش به دفتر احمد دنیامالی رفته بود: «حرف‌هایش رکیک و توهین‌آمیز بود. رو به من کرد و گفت فکر می‌کنی این زن از الان دست من است. بروی و برنگردی، من می‌مانم و این. حالا اگر می‌خواهی برو و پناهنده شو.»

این قایقران سابق می‌گوید که یادآوری و بازگویی صحبت‌های احمد دنیامالی، رییس وقت فدراسیون قایقرانی و وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان، برای او غیرممکن است.

یا مخبر باش یا حذف می‌شوی
فدراسیون قایقرانی در دوران مدیریت احمد دنیامالی، محلی برای حضور نیروهای سپاه و اطلاعات شد. قایقران بازنشسته به ایران‌وایر می‌گوید که «عمران پورعسگرپرست» و «علی پورعسگرپرست»، دو برادر همسر احمد دنیامالی که آن‌ها نیز عضو سپاه پاسداران هستند، در فدراسیون قدرت گرفتند، در اعزام‌ها حضور داشتند و نقش مستقیمی در حذف ورزشکاران آن نسل بازی کردند.

احمد دنیامالی با اینکه سال ۱۳۳۹ در بندر انزلی متولد شد، اما در سال‌های نخست مدیریت خود در فدراسیون قایقرانی، تقریبا تمامی قایقران‌های انزلی‌چی را از تیم‌های ملی پاروزنی ایران حذف کرد.

این قایقران سابق به ایران‌وایر می‌گوید: «دو راه داشتیم. یا با او و سازمان‌های اطلاعاتی که آن زمان وزارت اطلاعات بود همکاری می‌کردیم، یا حذف می‌شدیم. بیشتر بچه‌ها حذف شدند. بعد حذف شدن هم آرامش نداشتند؛ مداوم تهدید می‌شدیم. بعضی از قایقران‌ها تا چند سال حق خروج از کشور برای سفرهای تفریحی را هم نداشتند.»

یک اصول‌گرا چرا در فهرست اصلاح‌طلب‌ها قرار گرفت؟
جست‌وجو نام احمد دنیامالی با کلید واژه‌هایی چون «فساد»، می‌تواند شما را به ده‌ها لینک از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخل ایران برساند.

روزنامه «اعتماد» ساعاتی پس از معرفی احمد دنیامالی به‌عنوان وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان، او را یکی از مدیران ورزشی با دستاوردهایی «فاجعه‌بار» نامید که نامش با «فساد مالی» و «ویرانی زیرساخت‌ها» پیوند خورده است.

او اما همواره در سایه‌ای امن و دور از دستگاه‌های قضایی قرار داشت. بسیاری این موضوع را برگرفته از حمایت‌های بی‌شائبه و پایان‌ناپذیر محمدباقر قالیباف از او می‌دانند.

احمد دنیامالی حدفاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عضو شورای شهر تهران بود. نکته قابل توجه در مورد او این است که ابتدا نامش در فهرست اصولگرایان و حامیان محمدباقر قالیباف قرار داشت، اما پیش از انتخابات، در چرخشی برنامه‌ریزی شده، از فهرست اصولگرایان خارج شد و مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

او به این ترتیب، در طیف اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر تهران می‌شود، اما رای خود را در جریان انتخاب شهردار، به سود محمدباقر قالیباف به صندوق می‌اندازد.

او حالا قرار است در مجلسی که ریاستش را محمدباقر قالیباف برعهده دارد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای تایید صلاحیت بگیرد. ماموریتی که برای رییس کنونی مجلس، غیرممکن نیست.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۱۱:۵۹ توسط:جلال موضوع: نظرات (0)