اخبار ترند اخبار ترند .

اخبار ترند

رییس پژوهشگاه هواشناسی: بی‌استفاده شدن بندرهای شمالی با پس‌رفت آب دریای خزر

«مهدی رهنما»، رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفته است سطح آب دریای خزر به حدود ۲۷- متر کاهش رسیده و تداوم این وضعیت موجب بی‌استفاده شدن بندرهای شمالی کشور می‌شود.

به گفته رهنما، تداوم پس‌رفت دریای خزر در برخی مناطق نظیر بخش‌های شرقی دریا مانند خلیج گرگان می‌تواند این پهنه را به کانون گرد و غبار هم تبدیل کند.

به نوشته ace90bet  او گفته است کمترین سطح آب دریای خزر حدود سال ۵۶ شمسی ثبت شد و تقریبا ۳۰- متر بود. سطح آب این پهنه آبی از سال ۵۷ افزایش یافت و بیشترین‌ میزان آن در دهه ۷۰ ثبت شد. از آن زمان دوباره روند کاهشی آن آغاز شد. فقط طی دو سال افزایش یافت. در حال حاضر به حدود ۲۷- متر کاهش سطح آب رسیده‌ایم.

به گفته رهنما مستحدثاتی روی رودخانه‌هایی مانند سفیدرود و سایر رودخانه های که از رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرند و وارد دریای خزر می‌شوند، احداث شده است تا جریان آب رودخانه ها را ذخیره می‌کنند، بنابراین ورودی‌های آب دریای خزر کاهش یافته است.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو همچنین اشاره کرده که میزان جمعیت ساکن در سواحل دریای خزر به دلیل رشد جمعیت همچنین مهاجرت‌های صورت گرفته به این منطقه که افزایش زیادی پیدا کرده، موجب افزایش مصرف آب به‌ویژه منابع آب زیرزمینی - که ارتباط مستقیم با آب دریا دارد- شده است.

رهنما اضافه کرد: «این عوامل در کنار تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و افزایش دما موجب کاهش سطح آب دریای خزر شده است. بر اساس مطالعات انجام شده افزایش دما و کاهش بارش مهم‌ترین عوامل در این زمینه هستند.»

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو درباره تبعات پس‌رفت آب دریای خزر گفت: «تداوم این وضعیت موجب بی‌استفاده شدن بندرهای شمالی کشور می‌شود و آن‌ها را باید به عمق بیشتر دریای خزر منتقل کنیم علاوه بر آن منبع رطوبتی برای منطقه کاهش می‌یابد و موجب افزایش شدت تغییرات اقلیمی می‌شود. به عنوان نمونه زمانی که دریاچه ارومیه وضعیت عادی داشت، به عنوان یک منبع رطوبتی به افزایش میزان بارش در منطقه کمک می‌کرد.»

رهنما تاکید کرده که عمیق‌ترین بخش دریای خزر به سمت ایران است بنابراین تاثیر رودخانه ولگا و سدهای آن بر ایران به‌قدری نیست تا به عنوان یک عامل موثر بر کاهش سطح دریا در سمت کشورمان از آن نام ببریم.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۱۹:۵۷ توسط:جلال موضوع: نظرات (0)